شنبه, ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

 

اولویت های عاجلِ پیش روی وزیر جدید

 

حل بحران مزمن و عمیق مازاد تولید گوشت مرغ، تامین ارز با نرخ دولتی طبق گشایش اعتبار برای کشتی های تخلیه نشده در بندر، صادرات پروتکلی مازاد گوشت مرغ انباشته شده در سردخانه های شرکت پشتیبانی و متراکم شده به صورت زنده بدون مشتری در واحدهای مرغداری، تامین دان مورد نیاز این واحدها که وزن کشتار آنها از 3 کیلو هم گذشته است، بازگردانیدن تعادل به بازار گوشت قرمز و شیر، تامین ارز برای نهاده ها اعم از ذرت و سویا و یا انواع بذور، کود و سم با هر نرخ ممکن اعم از ارز دولتی یا نیمایی، تلاش برای تامین منابع ریالی جهت خرید گندم به قیمت تضمینی، حداقل در حجم 10/5 میلیون تن، هماهنگ کردن شرکت بازرگانی دولتی برای خرید به موقع ومتناسب با شرایط اقلیمی گندم از کشاورزان، مهار آب های سطحی ناشی از سیلاب و تقویت اعتبارات آبخوانداری و آبخیزداری، بهره گیری بهینه از این روان آبها برای تولید برنج خارج از محدودیت و ممنوعیت کشت در سه استان شمالی، سر و سامان دادن به وضعیت سرپرستی های منصوب شده در دوره سرپرستی مهندس کشاورز، ایجاد اعتماد در میان تشکیلات اداری، تامین منابع حقوق پرسنل وزارت خانه در سراسر کشور طبق احکام صادر شده، جلب اعتماد بهره برداران و تشکل ها آنان، تامین اعتبارات لازم برای بخش های آسیب دیده از بحران جهانگیر کرونا به عنوان جدی ترین بحران همه جانبه در تمامی عرصه های اقتصادی و بازرگانی، برقراری رابطه سازنده و خلاق با رسانه های تخصصی، عمومی و جناحی سیاسی، حل بحران هجوم ملخ ها، تامین کود اوره و توزیع به موقع آن و نهایتا پیگیری برنامه ها و سیاست های ششگانه در دوره وزارت حجتی و سرپرستی کشاورز، عاجل ترین موضوعات، مباحث و اولویت هایی هستند که در مقابل دکتر خاوازی، وزیر محقق و فرهیخته در عرصه وظایف متعارف طی سه ماه آینده است؛ سه ماهی که دوره عبور از شدت و حدت بحران کرونا به شمار می رود و تمامی شاکله دولت از جمله وزارت جهاد کشاورزی را وارد دوره پساکرونا خواهد کرد. دوره ای بدیع و متفاوت با ویژگی های بسیار پیچیده دوران ساز.

خاوازی و تیمش حتما می دانند که موضوع افزایش قیمت غلات و بعضی از اقلام غذایی همانند برنج و کمبود آنها به دلیل ذخیره سازی در انبارها توسط کشورهای بزرگ تولید کننده و صادر کننده به خاطر نگرانی جهانی از آسیب های ویروس کرونا، اهمیت امنیت غذایی را چندین برابر کرده است. امنیت غذایی با تعریف فراوانی، قیمت مناسب و قابل دسترس برای همگان، به گونه ای که بعضی از تحلیل گران سیاسی اقتصادی آن را همردیف و همزاد امنیت ملی قلمداد می کنند. خوب است بدانیم، عرصه و تعریف اقتدار ملی کشورها، قدرت آنها، ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک های منــطقه ای در صحنه بین المللی، روابط سیاسی و مناسبات میان دولت ها در دوران پساکرونا در حال دگرگونی است.

بار این تغییر راهبرد اجتناب ناپذیر در تمام کشورهای دنیا به نسبت های متفاوت بر عهده وزارت خانه های کشاورزی و شیلات و جنگل ها و در کشور ما تماما بر عهده وزارت جهاد کشاورزی خواهد بود.

چه بسا در دوران پسا کرونا، چند وزارتخانه در خدمت این وزارتخانه برای تحکیم موقعیت امنیت غذایی قرار بگیرند. وقتی بر اساس آمارهای تخمینیِ نزدیک به واقعیت گفته می شود در این دوران بیش از نیمی از جمعیت جهان در قرنطینه خانگی بوده اند، چه مفهومی از این خبر به جز اهمیت فوق العاده تامین غذای سالم و بهداشتی به عنوان امری حیاتی برای بقا و دوام کشورها به میان می آید؟ پس وزارت جهاد کشاورزی در سه ماهه پیش رو و حسب حل موارد و مصادیقی که گفته شد زیر ذره بین و از حساسیت بالایی برخوردار است، تا آنجا که تطابق دکتر خاوازی وزیر منتخب مجلس دهم برای تحقق خواسته های متفاوت مجلس یازدهم، که پیش از گسترش کرونای عالمگیر، موضوعی جدی به شمار می رفت از اولویت ممتاز خود خارج شده و همه چالش ها و تضادها در سایه همسویی برای مقابله با دوران پسا کرونا به نحو چشمگیری از حدت و شدت خواهند افتاد.

لذا ضرورت دارد وزیر جدید از بیرون - و نه الزاما از درون وزارتخانه - عاجل ترین موارد حاد و اجتناب ناپذیر پیش روی خود را بازنگری کند و خود را با شرایط جدید تطبیق دهد.

کشاورزی آینده جهان (کاج)

منصور انصاری

1399/2/9

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .