جمعه, ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

حل مشکل و مخمصه مرغداران؛ امری حاکمیتی

 

سقوط قیمت گوشت مرغ و کاهش تقاضا و مصرف به آنجا رسیده است که بسیاری از مرغدارانی که در ماه های بهمن و اسفند، جوجه بالای 4 هزار تومان خریداری کرده اند اینک مجبورند به دلیل عدم توانایی نگهداری در فارم، مرغ خود را با ثمن بخس و زیانی بالای 2500 تومان به قیمت 6 تا 6500 تومان به دلالان بفروشند و از دست ما تشکل ها هم کاری برنمی آید. حل این معضل، حاکمیتی است و باید برای دفاع از موجودیت این صنعت اقدام عاجل کرد.

مهندس جافر رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی در گفتگو با خبرنگار کشاورزی آینده جهان (کاج) با بیان این مطلب و ضمن همدردی با مرغداران کشور گفت: افزایش تولید در واحدهای مرغداری به حدی است که وزن مرغ زنده در اکثر آنها به بالای سه کیلو رسیده است و در چنین شرایطی مرغدار نمی تواند برای نگهداری پرندگان ذرت و سویا نیز تامین کند. ظرفیت جذب شرکت پشتیبانی نیز به نسبت طیور متراکم شده در واحدهای مرغداری محدود است. در نتیجه دلالان با پرداخت نقدی یا عرفی و چکی، دسترنج چند ماهه مرغداران را با کمترین قیمت ممکن خریداری می کنند.

صادرات پروتکلی

جافر در پاسخ سوال خبرنگار ما که پرسید: «در چنین شرایطی که نوعی انسداد در بازار به شمار می رود، راهکار عاجل شما چیست؟»، گفت: طبعا وزارت صمت که طبق دستور رئیس جمهور مسئولیت بازرگانی محصولات کشاورزی را بر عهده گرفته و خود را متخصص و متبحر در عرصه بازرگانی داخلی و خارجی می داند، می باید با همکاری وزارت امور خارجه در چارچوب توافقات پروتکلی موضوع صادرات حجمی گوشت مرغ مازاد و متراکم شده را پیگیری و طبق مذاکرات بازرگانی با کشورهای جنوب خلیج فارس از جمله کشور عراق یا همسایگان شرقی، حجم معینی از آن را طی یک برنامه زمان بندی شده صادر کند. البته شرکت پشتیبانی امور دام نیز می تواند در کمیته ای مرکب از وزارت صمت و امور خارجه حضور داشته باشد تا این وضعیت متعادل شود و مرغداران از این مخمصه رهایی یابند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران همچنین گفت: بیمارستان ها، مراکز جمعیتی و پادگان ها نیز می توانند با امکانات سردخانه ای خود و به صورت انبوه یا طبق قرارداد، حجمی از گوشت مرغ مازاد موجود در سردخانه ها را خریداری و استفاده کنند. البته فرهنگ سازی برای مصرف بیشتر توسط مردم هم می تواند یک راهکار باشد که ضریب تقاضا افزایش یابد.

وی افزود: ممکن است مرغداران بسیاری با توجه به شرایط موجود، از جوجه ریزی برای دوره های بعدی اجتناب کنند که این موضوع خسران ملی در پی دارد و ضریب امنیت غذایی را در مخاطره قرار می دهد، لذا دولت باید با محاسبه دقیق موجودی گوشت مرغ در سردخانه ها و میزان مرغ زنده موجود در واحدهای مرغداری، سیاست تداوم تولید را مدیریت و مرغداران را در حدی متعادل و منطقی تشویق به جوجه ریزی کند که به تولید امیدوار شوند.

جافر گفت: معاونت امور دام نیز سقف و کف جوجه ریزی را محاسبه و سیاست گذاری کند. در حال حاضر هیچ سیاست یا برنامه ای مشخص نشده یا مورد تایید قرار نگرفته است.

جافر یادآور شد: توصیه ما به مرغداران این است به صورت متعادل جوجه ریزی کنند، زیرا امتناع آنان از جوجه ریزی آسیب های جدی به زنجیره تولید وارد خواهد ساخت، اما مسئولیت نهایی بر عهده دولت است که اطمینان لازم برای تهیه نهاده ها با قیمت مصوب را به مرغداران بدهد.

جافر در پایان گفت: به واقع ما نگران واردات گوشت مرغ در نیمه دوم سال به علت کاهش تولید در پی بحران کنونی هستیم.

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .