شنبه, ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

ظرفیت ارزآوری بخش کشاورزی و باغداری کشور در حد صادرات نفت است

به گزارش کشاورزی آینده جهان رئیس اتحادیه صنف بارفروشان میوه در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: اگر علم کشاورزی به روز شود و ابزار و ماشین آلاتشان فراهم باشد می‌توان با ۵ هکتار، کار ۱۰۰ هکتار را انجام داد.

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان میوه با اشاره به این که باید کشت ما متناسب با مصرف و صادرات باشد گفت: اگر کارگروهی که عرض کردم با حضور وزارت خانه‌ها و سازمان‌های ذیربط (وزارت کشاورزی، وزارت صمت، وزارت نیرو، گمرک، اتحادیه باغداران و بارفروشان) تشکیل شود و کشاورزی و باغداری ما علمی شود و به دانش و ابزار روز مجهز شود مشکلات حل خواهد شد و دیگر شاهد نخواهیم بود که یک وزارت خانه شبانه یک بخشنامه صادر کند و دست و پای باغداران و کشاورزان را ببندد.
دارایی نژاد گفت: کیوی و پرتغال و سیب ما در دنیا زبانزد است باید برای صادرات برنامه ریزی کنیم باید به کشور‌های همسایه صادرات داشته باشیم عراق، پاکستان و هند تشنه بار ما هستند.

او با بیان این که بخش کشاورزی و باغداری کشور ظرفیت صادرات و ارز آوری بالایی در حد صادرات نفت برای کشور دارد گفت: ما تنها کشوری هستیم که چهار فصل میوه با کیفیت داریم و اگر باغداران علمشان به روز شود و ابزار و ماشین آلاتشان فراهم باشد می‌توانند با 5 هکتار، کار 100 هکتار را انجام دهند.

بیابانی نائب رئیس خانه کشاورز هم در ارتباط تلفنی با برنامه با یاداوری ضرورت شناخت جامعه کشاورزی گفت:کمتر کشوری مثل کشور ما قادر است تولید فصلی متنوع و با کیفیت داشته باشد از این رو باید به طور مستمر بازار‌های هدف پایش و زمینه برای صادرات فراهم شود.

او گفت: آنچه به ما آسیب می‌زند اجرا نشدن الگوی کشت و نیافتن بازار‌های صادراتی است.

بیابانی با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی گفت: همه کشور‌های اطراف دریای خزر وارد کننده محصولات باغی و صیفی و سبزی هستند، اما سهم ما از صادرات به این کشور‌ها بسیار کم و صفر است مثلا تولید مرکبات ما در مازندران 2 میلیون و 700 هزار تن است، اما هیچ سهمی در صادرات به روسیه ندارد.

 

نایب رئیس خانه کشاورز یکی از مشکلات بخش کشاورزی را نبود سرمایه گذاری دانست و افزود: بازرگانان ما متاسفانه بیشتر راغب به واردات هستند تا صادرات.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، شورای اقتصاد بنا به درخواست و نامه وزارت جهاد کشاورزی در مورد قیمت خرید تضمینی محصولات زراعی سال 1389-1388 اتخاذ تصمیم کرد.

بر این اساس قیمت خرید هر کیلوگرم گندم معمولی برای سال زراعی جاری 2200 تومان، گندم دوروم 2290 تومان و 6 ریال تعیین شده است. قیمت هر کیلو چغندر قند بهاره 5020 تومان و برنج گروه یک 6112 تومان درنظر گرفته شده است.

فروش گندم برای مصارف نان آزاد پز، مشمول نرخ یارانه ای نخواهد بود.

بر اساس این تصمیم، قیمت ارقام مختلف برنج بر حسب درصد شکستگی دانه، توسط وزارت جهاد کشاورزی و با هماهنگی این سازمان تعیین می‌شود.

 به موجب این تصمیم، خرید تضمینی برنج توسط سازمان مسوول خرید، منحصر به استان‌های گیلان و مازندران خواهد بود. 

بر پایه این گزارش، سازمان فوق و وزارت جهاد کشاورزی با رعایت قوانین مربوط، در مورد سازمان‌های مسوول خرید، محدوده زمانی خرید و موارد دیگر تصمیم‌های لازم را اتخاذ خواهند کرد. 

براساس این گزارش نرخ خرید تضمینی گندم معمولی پیش تر توسط دولت اعلام شده بود اما این نرخ مورد اعتراض جامعه کشاورزی قرار گرفت.

نرخ سایر محصولات کشاورزی  نظیر جو 1630 تومان، کلزا 4660 تومان و 2 ریال، پنبه 4876 تومان و یک ریال، و کلزا 4660 تومان و دو ریال قیمت‌گذاری شده است. 

براساس قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی دولت باید نرخ‌  خرید تضمینم محصولات  کشاورزی را تا آخر شهریور ماه ابلاغ می‌ کرد تا کشاورزان بتوانند تصمیم گیری درستی درباره محصول تولیدی خود برای سال زراعی پیش رو داشته باشند.

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .