پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

تعادل بین واردات و تولید داخلی به نفع تولیدکنندگان است

 

به گزارش کشاورزی آینده جهان (کاج) حبیب جهانساز رئیس سازمان چای کشور گفت: تا امروز 3 هزار و 200 تن برگ سبز چای بهاره از چایکاران خریداری شده است. وی ادامه داد: اکثر برگ‌های سبز چای خریداری شده درجه یک بوده و حجم اندکی از آن درجه دو است. جهانساز میزان برگ سبز چای درجه دو خریداری شده تا این لحظه را تنها 70 تا 80 تن عنوان کرد.

وی درباره پرداخت بهای برگ‌های سبز چای خریداری شده و مطالبات چایکاران، گفت: امروز اولین بخش از مطالبات چایکاران به مبلغ 1.5 میلیارد تومان به حساب آن‌ها واریز شد. وی پیش بینی کرد میزان برداشت برگ سبز چای بهاره از باغ‌های چای به بیش از 135 هزار تن برسد. جهانساز درباره منابع مالی خرید برگ سبز چای بهاره، گفت: منابع مالی خرید برگ سبز چای بهاره از بودجه سالیانه به مبلغ 16 میلیارد تومان اعلام کرد. وی ابزار امیدواری کرد که کارخانه‌های چای بتوانند تا پایان برداشت، مابقی قدرالسهم خود از مطالبات چایکاران را به موقع پرداخت کنند. جهانساز تاکید کرد: پرداخت به موقع مطالبات از سوی کارخانه‌های چای بستگی مستقیم به تراز تجاری داخلی و خارجی بازار چای دارد. وی گفت: اگر بازار چای در داخل کشور رونق داشته باشد و واردات نیز کنترل شده باشد تراز تجاری مثبت حاصل می‌شود که به پرداخت قدالسهم کارخانه‌ها از مطالبات چایکاران کمک می‌کند.

وی همچنین پیش بینی کرد: امسال وضعیت خرید برگ سبز چای از حیث کمیت و کیفیت از شرایط مناسب تری نسبت به سال گذشته برخوردار باشد.

سالانه بیش از 300 تا 400 میلیون دلار بابت واردات چای از کشور خارج می شود. به اعتقاد کارشناسان اگر صنعت چای و چایکاران مورد حمایت قرار گیرند می‌توان تا 50 درصد این محصول را در داخل تولید کرد.

منبع: ایلنا

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .