پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
آبخوانداری؛ پس انداز آب در بانک زمین

 
مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اهمیت و ضرورت آبخوانداری به منظور نفوذ بیشتر بارش ها و سیلاب ها به درون زمین گفت: مجموع اراضی نفوذپذیر و آبرفت های درشت دانه کشور، ظرفیت ذخیره بیش از ۴۰ میلیارد مترمکعب بارش و سیلاب در سال دارند که سرمایه گذاری در این حوزه، علاوه بر کاهش سیلاب های مخرب، موجب تقویت ذخیره آب در آبخوان های کشور می گردد.
به گزارش کشاورزی آینده جهان (کاج) و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهادکشاورزی، ابوالقاسم حسین پور با تشریح شرایط کنونی کشور بواسطه تشدید وقوع سیلاب ها و وضعیت آبخوان ها افزود: سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در راستای تحقق اهداف ماده ۲۷ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی در جهت ارتقای مهار نزولات آسمانی کشور به میزان هفت و نیم درصد متوسط بلند مدت بارندگی، طرح آبخوانداری و پخش سیلاب را در سطح ۱۱ میلیون هکتار از اراضی مستعد کشور تدوین نموده است.
مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها اضافه کرد: با اقدامات صورت گرفته طی دو سال اخیر در سطح حوزه های آبخیز، سطح تحت پوشش کامل طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در کشور، به میزان ۳ میلیون هکتار افزایش یافته است. 
وی گفت: در سال جاری نیز از محل منابع ملی و استانی، اجرای فعالیت های آبخیزداری و آبخوانداری در بیش از یک و نیم میلیون هکتار عرصه های جدید در سطح حوزه های آبخیز سیل خیز و بحرانی کشور در دست برنامه ریزی قرار دارد که فرآیند اجرایی آن بزودی آغاز می شود.
حسین پور با تاکید بر رسالت ذاتی آبخوانداری در نفوذ بارش و سیلاب به درون زمین گفت: آبخوانداری، پس انداز آب در بانک زمین است که تقویت ذخیره آب سبز در خاک و آب آبی در آبخوان چاه ها، چشمه ها و قنوات از جمله کارکردهای مثبت آبخوانداری در جهت کاهش سیل خیزی، کاهش تبخیر، مهار فرونشست زمین، احیای آبخوان ها، پایداری طبیعت و بهبود تولید کشاورزی و عرصه های منابع طبیعی ارزیابی می گردد.
یادآور می گردد در شماره 217 ( بهمن 1398) مجله زیرساخت های کشاورزی ویژه نامه ای به این موضوع اختصاص داده شده . همچنین مصاحبه اختصاصی در همین زمینه با نامبرده انجام گردیده بود. 

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .