پنجشنبه, ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

آمریکا مهم ترین مانع ورود غله به ایران

 

 

 

کشاورزی آینده جهان (کاج): امروز کمتر کسی است که بر تاثیر عظیم و نگران کننده کرونا بر تولید و بازرگانی در جهان شک داشته باشد. اما در ایران این موضوع روی دیگری هم دارد و آن تاثیر فلج کننده تحریم های ظالمانه آمریکا علیه مردم ایران است. تحریم هایی که دروغگویی ترامپ و سایر سران ایالات متحده را که تحریم ها فقط صادرات نفت ایران را هدف قرار داده افشا می کند. در گزارش زیر به جنبه ای از محاصره اقتصادی ایران توسط آمریکا در موضوع واردات غله که یک کالای استراتژیک غذایی است را می خوانیم.

محاصره اقتصادی٬ نه تحریم!

چندی پیش رئیس سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد «۲۵ کشتی حامل کالاهای اساسی در بنادر منتظر تخلیه هستند.» رئیس اتاق مشترک

ایران و سوئیس نیز همزمان گفت: « تحریم‌ها مانع ورود کالاهای اساسی (از جمله غله) به ایران است.

محمد راستاد، رئیس سازمان بنادر و دریانوردی ایران ۲۱اردیبهشت از کاهش ۳۵ درصدی تخلیه و بارگیری در بنادر ایران خبر داد وی با اشاره به همه‌گیری کرونا گفت: ۲۵ فروند کشتی در حال تخلیه حدود ۵۸۹ هزار تن محموله کالای اساسی در بنادر کشور و ۲۳ فروند کشتی با حجم بیش از یک میلیون تن منتظر ورود به بنادر برای تخلیه بار هستند.

این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که خبرگزاری رویترز، در روز ۱۸اردیبهشت در گزارشی از تلاش ایران برای ذخیره مواد غذایی استراتژیک مورد نیازکشور خبر داد و نوشت: ایران در تلاش است تا میلیون‌ها تن گندم، ذرت و سویا برای تأمین ذخایر خود خریداری کند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئیس در همین زمینه به خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، کارشکنی و تحریم‌های آمریکا را مانع همکاری شرکت‌های بین‌المللی با ایران (در زمینه خرید غلات) دانست.

شریف نظام مافی در اعتراض به ناکارآیی کانال مالی ایران و سوییس ( شتا )، گفت: «این کانال مالی می‌تواند در تامین ۲۰ میلیون تن غلات مورد نیاز به ایران  کمک کند» این در حالی است که پیش از این ظریف وزیر خارجه کشورمان در پاسخ سوال خبرنگار ایسنا گفته بود: این کانال نشانه حسن نیت آمریکا نیست. سیاست آمریکا محروم کردن مردم از منابع مالی برای پرداخت هزینه های غذا و دارو و محدود کردن روش های استفاده از منابع مالی است.

نظام مافی با تاکید بر تحریم‌های آمریکا برای جلوگیری از همکاری تجار و شرکت‌های بزرگ غلات با ایران گفت: «وقتی تمام منابع بانک مرکزی در سراسر جهان قفل شده، بانک مرکزی نمی‌تواند این حساب را پر کند یعنی طرف ایرانی اصلا مقصر نیست، با وجود اینکه طرف مقابل تصویب کرده از این کانال برای کالاهای بشردوستانه استفاده کنند اما در عمل این اجازه را نمی‌دهد. برای اینکه پول‌های بلوکه شده بانک مرکزی در ژاپن، هند و چین وارد این کانال شود باید مجوز خزانه داری آمریکا را داشته باشد، آنها نیز مانع این می‌شوند و این کار را مشکل کرده است.»

کشورهای اروپایی عضو توافق پس از اقدام های ضد بشری آمریکا علیه ایران در پی خروج این کشور از برجام برای جلب رضایت تهران یک کانال مالی ویژه تحت عنوان اینستکس برای مبادله مالی با ایران ایجاد کردند. سوئیس نیز کانال مالی جداگانه‌ای برای اقدامات بشردوستانه از جمله واردات کالا و دارو ایجاد کرده است. اما دولت ایالات متحده آمریکا همواره و با استفاده از اهرم های گوناگون مانع کاربردی شدن این کانال ها شده است. مهم ترین اهرم آمریکا در این زمینه تحریم بانک مرکزی ایران و جلوگیری از دستیابی ایران به ارزهای خود در کشورهای طرف معامله مانند کره٬ ژاپن و هند و چین است.

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .