جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

مدیریت تحول خواه در سازمان تعاون روستایی و مقابله ها و مقاومت ها

 

پیش از این و در سه قسمت قبلی به چند موضوع نظری در باره سیر تحولات و نوسازی و واکنش های تقابل جو با آنها اشاره کردیم که طبعا این واکنش ها در شرایط خاص سیاسی و اجتماعی و در حال حاضر که جامعه با مشکلاتی روبرو است تاثیرگذار بوده و چه بسا حرکت تحول را کُند و متوقف کند و یا حتی به عقب بکشاند، اما خوشبختانه پایه هایی در ساختارها وجود دارند که بازگشت به گذشته را تا حدی دشوار و غیرممکن می سازند به ویژه اگر توام با نوسازی و تحول، فرهنگ مناسب با آن نیز در فضای افکار عمومی ایجاد شده باشد.

یکی از موضوعات ماندگار در نوسازی، آموزش است که در قسمت دوم و سوم به مصادیقی همچون توانمند سازی و توسعه مهارت های فنی و حرفه ای ارکان شبکه، طرح تشکیل اتحادیه نظارت و هماهنگی استانی و تصویب آن و تغییر و تحول در فرایند و روش آموزش کارکنان سازمان اشاره کردیم. حال به آموزش های الکترونی می پردازیم:

بهره گیری از ارتباط آنلاین سیستم sky room   و adobe connect

در راستای این تحولات، بهره گیری از روش های نوین الکترونیکی و رسانه ای برای کاربری آموزش الکترونیکی (آموزش به صورت زنده در سراسر کشور)، برگزاری جلسات مجازی و غیر حضوری (ارتباط زنده با همکاران در هر لحظه در سراسر کشور) و برگزاری وبینار (برگزاری سمینار به صورت آنلاین) و ارتباطات در بستر اینترنت، در دستور کار این دفتر قرار گرفت. ارزان و کم هزینه بودن، انعطاف پذیری فوق العاده، حذف ترددهای پر هزینه و زمان بر، سهولت دسترسی به کلاس های آموزشی، فراگیر محوری و وابسته نبودن به محدودیت های مکانی و زمانی از ویژگی های این نوع آموزش به شمار می رود.

در جهت تحقق این مهم، دفتر توسعه، آموزش و ترویج تعاونی ها و تشکل ها طی تدابیری و با پیگیری های مستمر بستر لازم را جهت بهره گیری از ارتباط آنلاین با سیستم وب کنفرانس (sky room) و همچنین در بستر اینترلنت (adobe connect) طراحی و فراهم آورده است.

جلسات آنلاین برای خریدهای حمایتی

در این راستا، 5 جلسه آنلاین برای معاون محترم بازرگانی سازمان در خصوص خریدهای حمایتی محصولات کشاورزی (گوجه فرنگی) با مدیران تعاون روستایی استان های معین برنامه ریزی و برگزار و همچنین ضمن هماهنگی انجام شده با دفتر کارکنان آموزش وزارت جهاد کشاورزی، 14 دوره آموزشی کد دار ویژه کارکنان سازمان در سطح کشور تا پایان بهمن ماه سال جاری از طریق سیستم وب کنفرانس برگزار خواهد شد. در اواخر سال 98 و اوایل سال جاری نیز 8 جلسه تحت وب مدیران عالی سازمان با مدیران تعاون روستایی استان ها برگزار شد.

قابل ذکر است که به منظور توسعه استفاده از این فناوری نوین، این دفتر آمادگی خود را برای برگزاری کلاس های آموزشی و جلسات مدیریتی آنلاین به اطلاع معاونت ها و دفاتر تخصصی سازمان رسانده است.

تشکیل شبکه های نوین، بازسازی و بهسازی

در طول نه ماهه گذشته در جهت نمادسازی و سازماندهی تولیدکنندگان و بهره برداران متناسب با سیاست ها و برنامه های جاری وزارت جهاد کشاورزی و معاونت های تخصصی برای توسعه کمی و کیفی تولید محصولات استراتژیک، این مهم در دستور کار سازمان قرار گرفت و بر این اساس، سازمان موفق شد با تشکیل کارگروه هایی مشترک با معاونت ها و دفاتر تخصصی وزارت متبوع، ضمن تدوین 5 اساسنامه برای ماهیان سردابی، دام سبک، دانه های روغنی، حبوبات و گیاهان دارویی و تصویب و ابلاغ آن به استان ها با زمینه یابی و زمینه سازی در سطح استان ها و برنامه ریزی و پیگیری مستمر، بیش از 678 شرکت تعاونی محصولی را در استان ها تشکیل و سازماندهی کند.

سامان بخشی به شرکت ها و اتحادیه های تعاونی غیر فعال تحت پوشش سازمان

در جهت احیاء ماده 120 قانون شرکت های تعاونی و 7 اساسنامه سازمان و شرکت ها و اتحادیه های تعاونی موضوع تعیین تکلیف تعاونی های غیر فعال که در گذشته مغفول مانده بود، برای اولین بار در طول فعالیت سازمان از طرف این دفتر بعد از بررسی کارشناسی و تشکیل کمیته ای تخصصی، طرح ضرورت ساماندهی و تعیین تکلیف اینگونه از تعاونی ها در سطح شبکه ارائه شد.

در جهت اجرایی نمودن این مهم، شیوه نامه طرح تعیین تکلیف و انحلال تعاونی های غیر فعال تدوین، در هیات مدیره سازمان تصویب و به استان ها ابلاغ گردید.

بر این اساس، در راستای اجرایی نمودن فصل بیستم قانون شرکت های تعاونی و فصل هفتم اساسنامه تعاونی، با واکاوی و بررسی کلیه شرکت ها و تعاونی های تحت پوشش سازمان تعاون روستایی، تعداد 921 تعاونی غیر فعال در حوزه عمل سازمان شناسایی و مقرر شد در یک دوره سه ساله مورد ساماندهی و تعیین تکلیف قرار گیرند. بر این اساس، در سال جاری به عنوان سال پایه، تعداد 307 تعاونی غیر فعال مورد بررسی و مراحل تعیین تکلیف و انحلال قانونی آنها در حال انجام است.

مباحث دیگری در عرصه تحولات و نوآوری ها که قبلا وجود نداشت با نگرش های جدید مدیریت و برنامه پذیر کردن تعاونی ها و اتحادیه ها در قسمت پنجم این سلسله گزارش ها خواهیم نگاشت. مورد بحث قرار می گیرد.

کشاورزی آینده جهان (کاج)

29/2/1399

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .