پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

سرمایه گذاری عربستان در برندهای معتبر جهانی

 

 

کشاورزی آینده جهان، سیاست ریاضت اقتصادی در ذهن ما همواره با تصویری از کاهش سرمایه گذاری دولت و فشار بر اقتصاد همراه است. اما در اوج شیوع کرونا که با سقوط عجیب قیمت نفت و البته سهام بسیاری از شرکت های گردشگری و کشتی رانی و غیره همراه بود صندوق سرمایه گذاری عمومی سعودی با خرید سهام شرکت های آمریکایی و اروپایی دست به سرمایه گذاری عظیمی زده است.

به گزارش ایرنا در آغاز سال جاری خورشیدی این صندوق یک میلیارد دلار سهام چهار شرکت بزرگ نفتی شل انگلیسی، رویال دات شل هلندی- انگلیسی، توتال فرانسه، انی ایتالیا و ایکویینر نروژ را خریداری کرده است. وال استریت ژورنال حدس زده که در آینده عربستان سهام شرکت های نفتی دیگری را نیز خریداری خواهدکرد.

البته این تمام سرمایه گذاری های عربستان در شرکت های بزرگ و غول های نفتی نیست. صندوق سرمایه گذاری سعودی در همین مدت 8.2 درصد از سهام شرکت آمریکایی انگلیسی کارنوال کورپوریش را که عنوان بزرگ ترین اپراتور کشتی های کروز را به خود اختصاص داده را نیز خریداری کرده است.

بر پایه گزارش وال استریت ژورنال این صندوق همچنین در شرکت لوسید موتورز برند مشهور ماشین های الکتریکی که دفتر آن در نیوآرک کالیفرنیا قرار دارد سرمایه گذاری کرده است. همچنین این شرکت بخشی از سهام شرکت های اوبر و لاکهید موتور را نیز در اختیار دارد.

سرمایه صندوق سرمایه گذاری عمومی سعودی بیش از 300 میلیارد دلار است و دارای سهام شرکت های والت دیزنی، فیس بوک، سیسکو، ماریوت به ارزش 500 میلیون دلار، بویینگ به ارزش 700 میلیون دلار، BOA به ارزش 488 میلیون دلار، CRIUSE CARNIVAL به ارزش حدود 500 میلیون دلار و صنایع و خدمات دیگر است.

این سرمایه گذاری ها در مجموع جهت تنوع بخشی به اقتصاد این کشور عضو گروه 20 انجام شده است. حکومت عربستان در سال های اخیر تلاش فراوانی کرده تا از وابستگی اقتصاد آن به نفت کاهش یابد.

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .